תמלול או תימלול- פירוש

מה זה תמלול?

תִמְלוּל או תימלול (בכתיב מלא) היא המילה שבה משתמשים. אך לפי האקדמיה ללשון עברית יש לומר תִּכְתּוּב- העברת טקסט דָּבוּר (הקלטה) לכתב (טקסט). לאורך השנים נקלטו בשפה העברית מילים נרדפות רבות לתמלול. ביניהן, הַמלָלָה, שִׁעתוּק, תַעֲתוּק, ובעגה הצבאית משתמשים במילה שִׁקְלוּט.

תמלול הוא עיברות של המילה transcription. כל תחום ידע אימץ את המילה המתאימה לו, וכך נוצרו מילים נרדפות רבות כל כך למילה אחת באנגלית.

ובמילים פשוטות- תמלול הוא העברת קובץ קול לטקסט. קובץ הקול יכול להיות שיחה טלפונית, פגישה, הודעת WhatsApp, הקלטה שבוצעה באמצעות רשמקול. סרטון ווידיאו, כתבה בטלוויזיה, סרטון מיוטיוב או מפייסבוק, ועוד ועוד. כל אלה הקלטות ואת כולן ניתן לתמלל.

למה נועדו תמלילים

הסיבות לתמלול הקלטות רבות ומגוונות. חלקן מעוגנות בחוק המחייב תמלול, .למשל לצורך הגשת ראייה לבית המשפט, תיעוד כתוב של ישיבות דירקטוריון בחברות ציבוריות, ובעיריות ומועצות מקומיות. וחלקן נועדו על מנת לחסוך האזנה של שעות רבות של הקלטה. שכן באמצעות התמליל ניתן לקרוא את מה שהוקלט ולהתמקד בחלקים הרלוונטיים למזמין העבודה.

תמלילים מתעדים פגישות עסקיות, ישיבות דירקטוריון, ראיונות עבודה. כמו כן שימועים, הרצאות, פגישות זום, סקייפ או WhatsApp. וכמובן, הקלטות סתר (שבוצעו בהתאם לחוק).

תמלול הקלטות לבית משפט

סוגי תמלול

תמלול משפטי- על מנת להגיש הקלטה כראייה לבית המשפט יש לתמלל אותה ולהגישה בצירוף חוות דעת מומחה. זאת בהתאם לחוק ולפסיקה הנרחבת לאורך השנים. תמלול משפטי הוא כלי שבו משתמשים עורכי דין ותובעים או נתבעים וראייה זו נחשבת כראיית זהב.

תמלילי ראיונות– עיתונאים, סופרים וכותבים נעזרים בשירותי תמלול. כך הם יכולים לחסוך זמן בהאזנה להקלטות של ראיונות שביצעו. בתמלול ראיונות בשונה מתמלול משפטי התמלול נעשה כטקסט רציף וקריא. כך יכול מזמין השירות להתמקד רק במה שחשוב.

תמלולים לעבודות מחקר- לצורך עבודות מחקר או הגשת תזה  .מבצעים דוקטורנטים וסטודנטים לתארים מתקדמים ראיונות עם מספר רב של אנשים. ראיונות אלה מהווים את הבסיס להוכחת התזה או להפרכתה. את התמלילים של הראיונות מצרפים כנספחים לעבודת המחקר.

תרגום ותמלול משפות זרות- תמלול ייעשה בשפת המקור. אם ההקלטה ברוסית, התמלילים יכתבו בשפה הרוסית. אם ההקלטה היא באמהרית, התמלולים יהיו בשפה האמהרית וכולי. אם ברצונכם להגיש את התמליל לבית המשפט, יש צורך לתרגם אותו לעברית.

ניסיון רב הוא קריטי לביצוע תמליל מדויק

עבודת התמלול היא לא רק פעולה טכנית של האזנה להקלטה והקלדת הנאמר. על התמלילן להניח על הנייר לא רק את המילים שנאמרו אלא גם את רוח הדברים וכוונת הדובר. ניקח כדוגמא את המילה "ברצינות". היא יכולה להיאמר כקביעה שנועדה לומר: "אני מתכוון ברצינות למה שאמרתי".  היא יכולה להיאמר כשאלה שכוונתה לפקפק: "אתה רציני?" .מתמלל מקצועי יודע לשקף לבית המשפט את הלך הרוח ואת כוונת הדוברים בהקלטה.

תמלילן מתייחס לטון הדיבור, להשתהות ברצף הדיבור. כל סימן שיכול להשפיע על משמעות וכוונת הנאמר. כל טעות באות, מילה, ופיסוק יכולה לשנות את כוונת הדובר ולשנות את משמעות המשפט הנאמר במקור.

האתגרים העומדים בפני המתמלל

תמלול של הקלטות בהן יש מספר משתתפים– שיחות בהן משתתפים מספר דוברים דורשים מהמתמלל לזהות את כל אחד מהדוברים. קושי נוסף בתמלולים של שיחה כזו היא שהדוברים לעיתים מדברים יחד. ניקח לדוגמא ישיבת מליאה של רשות עירונית בה עשרות משתתפים. לעיתים, הרוחות מתלהטות והמשתתפים בישיבה נכנסים אחד לדברי השני. צועקים, וקוטעים זה את זה. מתמלל מקצועי יכתוב מה שנאמר על ידי כל אחד מהדוברים, אף על פי שהם מדברים יחד.

ביצוע תמלול מהקלטה באיכות לא טובה– לעיתים איכות השמע בהקלטה ירודה. בשל קיומה במקום הומה אדם, או בין בשל מרחק מכשיר ההקלטה מהדוברים. במקרה זה אנו נעזרים בשירותיו של איש סאונד אשר משפר את איכות השמע. ויכול גם להפריד בין ערוצי הקול השונים על מנת שישמעו את הדוברים ללא הפרעות.

ולסיכום ...

תִמְלוּל, תִּכְתּוּב או שִׁקְלוּט, לא משנה איך תקראו לזה. אצלנו תקבלו את המענה לכל צרכי התמלול שלכם. תוך הקפדה על דיוק הן בהתאם לכללי הדקדוק והן בהתאם לפסיקה ולחקיקה המתעדכנים מעת לעת. על יחס אישי וליווי מקצועי לאורך כל הדרך.

יש לכם עוד שאלות? לנו, במרכז הישראלי לתמלול והקלטה יש את כל התשובות.

מאמרים נוספים

האם כל אחד יכול לתמלל לבד?

האם כל אחד יכול לתמלל לבד?

האם כל אחד יכול לתמלל שיחה ולהציגה כראיה בבית המשפט? התשובה היא חד משמעית לא. בלב ההליך המשפטי עומדת שאלת טוהר הראיות. אמות מידה משפטיות קובעות כי כל תמלול המוגש

קרא עוד »
תצהיר תמלול חתום על ידי עורך דין

תצהיר תמלול חתום על ידי עורך דין

חוות דעת מומחה או תצהיר תמלול? מה ההבדל? מה יותר טוב? מאמר זה מבהיר את התפקיד המכריע של תצהיר תמלול חתום על ידי עורך דין. ואת האחריות על המתמלל שיוצר את התמלול. בנוסף, נעמיק במשמעותו של תצהיר תמלול באישור דיוק התמליל וביתרונותיו בתחום התמלול המשפטי. לבסוף, נבחן את ההשלכות האפשריות של תמלול לא מדויק על הליך משפטי.

קרא עוד »
החסרונות בתמלול אוטומטי

החסרונות בתמלול אוטומטי

בעוד ששירותי תמלול אוטומטיים הופכים לכלי פופולרי יותר ויותר עבור עסקים, מחנכים וחוקרים. בשל המהירות והמחיר המשתלם שלהם, הם מגיעים גם עם שפע של חסרונות. בפוסט זה נפרט את החסרונות בתמלול אוטומטי. כגון בעיות דיוק, חוסר הבנה הקשרית, מגבלות שפה והיעדר דיסקרטיות.

קרא עוד »