צוואה מוקלטת

ירושה וקוץ בה

זה קורה במשפחות הכי טובות. או נכון יותר, זה קורה בעיקר כשמדובר במשפחות הכי טובות. המשפט מרבה נכסים מרבה דאגות מקבל משנה תוקף כשמדובר בירושות. שהרי אף אחד לא יריב עם הקרובים לו מכול, אם מדובר בעיזבון דל. אך כשמדובר בסכומי כסף גדולים, או בירושה שכוללת נכסים משמעותיים. נראה כי קשרי הדם הופכים במהרה למלחמות עקובות דם. ובעוד שלרוב אנשים בעלי הון עורכים צוואה, מה קורה כשהם לא עושים זאת?

לפי החוק "היבש" כשאין צוואה, כל הרכוש מתחלק שווה בשווה בין צאצאי הנפטר.  אך למצער, פעמים רבות, בעיקר כשיש רכוש רב, .מתגלעים ריבים וסכסוכים בין אחים באשר לאופן חלוקת הרכוש. כאשר היחסים בין בני המשפחה לא טובים, מצב זה עלול ליצור לחצים על ההורה שחי מצד ילדיו.

סוגי צוואות

כשאדם רוצה לערוך צוואה, עליו לבחור באחת מבין ארבע סוגי הצוואות צוואה בעדים. צוואה בפני רשות, צוואה בכתב יד או צוואה בעל פה. הסוגים השונים מוגדרים ומפורטים בהתאם לחוק הירושה, תשכ"ה-1965. בקצרה, אלה הן סוגי הצוואות הקיימות:

צוואה בעדים

לרוב, כשעורכים צוואה, עושים זאת אצל עורך דין. מפרטים את כול הרכוש והכספים הנכללים בעיזבון. מחליטים כיצד תחולק הירושה. עורך הדין עורך מסמך מסודר ומפורט. ועליו חותמים, בפני שני עדים. על העדים להיות בני 18 ומעלה, כשירים כדין. כמו כן, עליהם להיות נטולי אינטרסים, כלומר, הם לא חלק מהיורשים, ולא בני זוגם.

צוואה בפני רשות

אפשרות נוספת היא לכתוב צוואה ולאשרה בפני רשות. לעניינינו, רשות היא בית משפט, רשם בית דין, שופט או האפוטרופוס הכללי. ניתן לכתוב את הצוואה בכתב יד ולהגיש אותה. ישנה אפשרות גם להכתיב את הצוואה בפני נוטריון או רשם. במקרה זה ייערך פרוטוקול והשופט, או הנוטריון יאשרו את כי המסמך נערך בפניו.

צוואה בכתב יד

משום שרצון המת הוא החשוב ביותר, כשאין צוואה מופקדת אצל רשם הירושה, או אצל עורך דין, .מחפשים בביתו של הנפטר אולי השאיר בכול זאת צוואה. לעיתים, כתב המנוח צוואה בכתב ידו. צוואה כזו תחשב כתקפה אם היא נכתבה בכתב ידו של המצווה. נחתמה על ידו ומצוין בה תאריך.

צוואה בעל פה

סוג זה של צוואה הוא היוצא מן הכלל. הן מבחינת אופן עריכתה והן בשל המגבלות החלות עליה. מטרתה היא לתת מענה לאדם שנמצא בימים האחרונים לחייו, אך לא הספיק לכתוב צוואה. על הצוואה להיעשות בפני שני עדים, ועליהם להפקיד אותה באופן מיידי אצל רשם הירושה. ותוקפה הוא לחודש אחד בלבד.

צוואה היא מסמך פרטי, בה אדם מחליט מי יהיו היורשים שלו. אך אם בני זוג מעוניינים בכך, הם יכולים לערוך גם צוואה הדדית. מומלץ לערוך צוואה זו אצל עורך דין בעל ניסיון בתחום.

תמלול הקלטות לבית משפט

מלחמות ירושה

אובדן הורה טומן בחובו מנעד רחב של תחושות. כאב, צער, תחושת נטישה, חרדות קיומיות, לעיתים כעס ובלבול. ולצד כל אלה, ולעיתים במקביל, רבים מוצאים עצמם מתמודדים עם קושי נוסף. מלחמות ירושה.

"ד' התקשרה בצהרי היום, ביקשה פרטים בנוגע לתמלול הקלטות. לאחר שיחה קצרה לצורך הכנת הצעת המחיר, התגלגלה השיחה ונחשפתי לסיפורה המטריד. ד' נמצאת בעיצומו של קרב ירושה עם אחיה ואחותה. משום שהיו לה עשרות הקלטות, שאורכן הכולל עלה על עשר שעות, .המלצתי לה לבחור את ההקלטות הרלוונטיות ביותר. בין ההקלטות נמצא סרטון ווידיאו של אימה של ד', .שצולמה על ידי עורך הדין שערך את צוואתה. כך שבידיה של ד' הייתה צוואה מוקלטת. ועל אף שצוואה מוקלטת לא אושרה עדיין כצוואה מוכרת,, יותר ויותר אנשים מבינים שעל מנת להימנע ממלחמות ירושה, טוב יעשו עם יצלמו את עצמם. כך, יוכלו להשאיר ליורשיהם הוראות ברורות שיוכלו לחסוך מהם עוגמת נפש רבה.

תמלול סרטון חתימה על צוואה

במקרים בהם קיים חשש כי יהיו מתנגדים לצוואה, .עורכי דין מצלמים את המצווה במעמד החתימה על הצוואה. כיום, זו נחשבת צוואה מוקלטת. במקרה של ד', כך עשה עורך הדין שערך לאימה את צוואתה. לאחר שנפגש עימה מספר פעמים, הבין את רצונה ואת היקף נכסיה. ערך את צוואתה בהתאם, וזימן אותה למשרדו. את הפגישה הזו צילם עורך הדין, מתחילתה ועד סופה. במהלכה ציינה אמא של ד' את התאריך וענתה על שאלות המעידות על כך שהיא צלולה. אז, כשהיא מצולמת, חתמה על הצוואה ומיד אחריה חתמו שני העדים לצוואה.

תמלול צוואה מוקלטת

צוואה מוקלטת היא החידוש האחרון בעולם הצוואות. בשנת 2021 הוגש תסקיר לתיקון חוק הירושה. בדברי ההסבר נכתב? "הצעת חוק זו מבקשת להחיל תיקונים משמעותיים לחוק הירושה, התשכ"ה-1965. ההצעה כוללת תיקונים מהותיים רבים להוראות החוק הקיים, .שנועדו להתאים את חוק הירושה למציאות החיים המשתנה ולהתפתחות המשפטית שחלה .בארבעים השנים האחרונות מאז חקיקתו. עם זאת, המבנה של החוק הקיים נשמר ועמו נשמרו גם חלק מהוראותיו המהותיות, אשר בהתאמות שונות נמצאו ראויות גם לתחולה עתידית."

תזכיר החוק מתייחס להתפתחות הטכנולוגית ומציין כי צילום אדם אשר מקריא את צוואתו .הינה בעל ערך ראייתי גבוה יותר מצוואה שנאמרת בעל פה. בסעיף ב' (7) לתזכיר החוק נכתב: "צוואה בהקלטה חזותית.מוצע להוסיף דרך נוספת וחדשה לעריכת צוואה – צוואה חזותית. על פי ההגדרה תיתכן עריכת צוואה באמצעות הקלטה המשלבת תמונה וקול (כמו הקלטה בווידיאו). כאשר ביחס לצוואה זו יידרש קיומן של מספר הוראות צורניות המאפיינות הקלטה כאמור, ואשר נועדו למנוע אפשרות לזיופים.

עורכי דין והשימוש בתמלול צוואה מוקלטת

התפתחות הטכנולוגיה ורצון המחוקק להתקדם בהתאם, פותחים עולם חדש וייחודי. כזה שיכול לעזור להימנע מהליכים ארוכים שעלולים להימשך שנים. כשיש בידם תמלול קולי של סרטון הווידיאו, חייהם של עורכי הדין קלים יותר. אם מוגשת התנגדות לצוואה, עורכי דין מגישים את תמלול הצוואה המוקלטת לבית המשפט. כך השופט יכול להתרשם להיווכח בעצמו ברצונו האמיתי של המצווה.

מאמרים נוספים

האם כל אחד יכול לתמלל לבד?

האם כל אחד יכול לתמלל לבד?

האם כל אחד יכול לתמלל שיחה ולהציגה כראיה בבית המשפט? התשובה היא חד משמעית לא. בלב ההליך המשפטי עומדת שאלת טוהר הראיות. אמות מידה משפטיות קובעות כי כל תמלול המוגש

קרא עוד »
תצהיר תמלול חתום על ידי עורך דין

תצהיר תמלול חתום על ידי עורך דין

חוות דעת מומחה או תצהיר תמלול? מה ההבדל? מה יותר טוב? מאמר זה מבהיר את התפקיד המכריע של תצהיר תמלול חתום על ידי עורך דין. ואת האחריות על המתמלל שיוצר את התמלול. בנוסף, נעמיק במשמעותו של תצהיר תמלול באישור דיוק התמליל וביתרונותיו בתחום התמלול המשפטי. לבסוף, נבחן את ההשלכות האפשריות של תמלול לא מדויק על הליך משפטי.

קרא עוד »
החסרונות בתמלול אוטומטי

החסרונות בתמלול אוטומטי

בעוד ששירותי תמלול אוטומטיים הופכים לכלי פופולרי יותר ויותר עבור עסקים, מחנכים וחוקרים. בשל המהירות והמחיר המשתלם שלהם, הם מגיעים גם עם שפע של חסרונות. בפוסט זה נפרט את החסרונות בתמלול אוטומטי. כגון בעיות דיוק, חוסר הבנה הקשרית, מגבלות שפה והיעדר דיסקרטיות.

קרא עוד »